Lykkäilijän päiväkirja (osa 2)
Edellisessä kirjoituksessa pohdiskelin työläiden tehtävien lykkäilyä Russ Harrisin prokrastinoinnin vähentämiseen opastavan ilmaisen e-kirjan pohjalta. Keskityin erityisesti omaan haitalliseen tapaani tehdä etenkin laajemmat opiskelutehtävät viime tipassa, ärtyneenä, stressaantuneena ja todennäköisesti tästä syystä myös huonommin kuin ne olisi tullut tehtyä ajan kanssa ja ajoissa. Edellisessä kirjoituksessa käsittelin lähinnä lykkäilyn syitä ja vahvistajia. Nyt yritän löytää valoa tunnelin päähän, eli keinoja lykkäilyn vähentämiseen. Näitä ovat Harrisin mukaan defuusio haitallisista ajatuksista, tilan tekeminen epämiellyttäville tunteille, yhteys arvoihin, joita tekeminen palvelee sekä viisaat tavoitteet.
Ihmismieli on taitava suojaamaan meitä ylimääräiseltä vaivannäöltä
ja turhalta energian kulutukselta. Esi-isillemme tämä on ollut hyödyllinen
ominaisuus, ja auttanut selviämään hengissä silloin, kun energiaa on ollut
syytä säästellä. Siksipä työlään tehtävän edessä mieli tuottaa sukkelasti
kymmeniä syitä, miksi siihen ei kannata ryhtyä ainakaan tänään tai ainakaan
juuri nyt. Näillä ajatuksilla on niin vahva pohja ihmisen historiassa, että
mieltä ei noin vain saa estettyä tuottamasta niitä. Voimme kuitenkin valita,
miten näihin ajatuksiin suhtaudumme. Hyväksymis- ja omistautumisterapiassa
haitallisia ajatuksia ei pyritä tyrmäämään tai muuttamaan, mutta niitä
kokeillaan tarkastella pienen etäisyyden päästä sekä ennen kaikkea tunnistaa ne
vain mielen tuottamiksi ajatuksiksi. Tätä kutsutaan eriyttämiseksi tai
defuusioksi. Ensimmäinen askel on ajatusten huomaaminen ja nimeäminen
ajatukseksi. Esimerkiksi toteamalla, että tässä on ”en voi kirjoittaa, jos minulla ei ole inspiraatiota”
-ajatus. Omat syynsä tehtävän lykkäämiseen voi kirjoittaa vaikkapa listaksi. Jo
pelkkä kirjoittaminen on usein varsin toimiva ajatusten eriyttämiskeino.
Itselläni lista voisi näyttää vaikka tältä:
- En keksi mitään järkevää kirjoitettavaa
Minua väsyttää
-
Lenkille lähteminen on varmaan sittenkin nyt
parempi ajatus
-
Surffailen nyt vain hetken somessa, sitten olen
virkeämpi aloittamaan
-
Juuri nyt ei ole inspiraatiota, perjantaina on
varmaan parempi päivä tähän
-
Tämä on ihan liian vaikeaa
-
Olen varmaan oikeasti niin tyhmä, että en vain
pysty tähän
-
Ei tätä vielä ole pakko tehdä, syyskuussakin
ehtii
-
Jos ehdin kirjoittaa vain tunnin, se on yhtä
tyhjän kanssa ja on sama tehdä se myöhemmin kun on enemmän aikaa
Tälle listalle voin antaa nimeksi vaikkapa ”lykkäilyajatukset”.
Niistä ei tarvitse päästä eroon, voin aivan hyvin ajatella nämä kaikki
ajatukset. Voin antaa näiden ajatusten tulla ja olla, mutta toimia niistä
huolimatta. Kun ryhdyin nyt kirjoittamaan tätä blogitekstiä, moni näistä
ajatuksista tuli heti mieleeni. Samoin tulivat etenkin blogin kirjoittamiseen
liittyvät ”eivät minun juttuni ketään kiinnosta” sekä ”kirjoitan sinne kuitenkin
jotain ihan väärää tietoa, ja kaikille selviää, miten epäpätevä oikeasti olen”.
Päätin kuitenkin kokeilla antaa näiden ajatusten tulla ja olla, ja kirjoittaa
tämän tekstin niistä huolimatta. Hämmentävän yksinkertaista.
Ajatukset eivät tule yleensä yksin, vaan niiden
kumppanina kulkevat tunteet, jotka herättävät ikäviä tuntemuksia kehossa, sekä saavat ajatukset
tuntumaan tosilta ja ehdottomammilta esteiltä. Näitä tunteita tekisi mieli
muuttaa mukavammiksi tai hankkiutua niistä eroon. Juuri nyt aloittaessani
hieman vastahakoisesti tämän tekstin kirjoittamista, huomasin puristavan ja muljahtelevan,
epämiellyttävän tunteen rintakehässä. Mieluiten olisin ilman tätä tuntemusta. Tunne pitää sisällään ainakin pientä pelkoa siitä, että kirjoituksestani
tulee huono, surua siitä, että en voi samalla tehdä jotain hauskempaa sekä häpeää
siitä, mitä muut mahtavat keskinkertaisesta sepustuksestani pohtia. Jos kirjoittamisen sijaan sukellan somen tai jonkun mukavan tv-sarjan syövereihin, rintaa puristava tunne
katoaa mukavasti taivaan tuuliin. Voin kuitenkin aivan hyvin myös tehdä sille
tilaa ja antaa sen olla, valita tietoisesti tämän tunteen kokemisen välttelyn
sijaan. Kehoni on paljon tuota puristavaa tunnetta suurempi. Tunne on
epämiellyttävä, mutta se ei lamauta kirjoittavia käsiäni eikä edes tekstin
sisältöä tuottavaa mieltäni. Nyt kun olen kirjoittanut muutaman kappaleen
huomaan, että tunne on ainakin hetkeksi lakannut. Kun annan tunteelle tilaa,
huomaan, että se tulee ja menee, eikä yleensä kasva kasvamistaan sietämättömän suureksi. Tämä samainen tunne, jonka blogin kirjoittaminen tänään
nostaa pintaan, tulee esiin myös joka kerta, kun aloitan työläiden
opiskelutehtävien kirjoittamisen. Sama toimintatapa on siis mahdollinen myös
niiden kanssa.
Jos tehtävän tekeminen tuntuu vain merkityksettömältä ja
ikävältä velvoitteelta, motivaatiota siihen on vaikea löytää. Yhteys tehtävän
alla piileviin arvoihin vaatii usein hieman tietoista kaivelua. Itselleni sekä
tämän blogin kirjoittaminen että ne lykkäilemäni opiskelutehtävät palvelevat
arvojen tasolla ammatillista kehittymistä ja uuden oppimista. Jokainen
kirjoitettu lause auttaa minua sisäistämään uudet opit hieman paremmin ja
jäsentämään ne mielessäni selkeämmiksi. Psykoterapeuttisten taitojen oppiminen palvelee
myös vielä merkityksellisempää arvoani eli kärsimyksen vähentämistä ja ihmisten
auttamista omien arvojensa mukaisen elämän rakentamisessa. Opiskelutehtävien
tekeminen palvelee toki myös suurempaa konkreettista tavoitetta, eli
psykoterapeutiksi valmistumista. Suurempien arvojen lisäksi lyhyemmän tähätimen
motivaattorina toimii onnistumisen ja helpotuksen tunne, kun
jonkin osatehtävän saa valmiiksi ja kokonaiseksi. Tämänkin mielessä pitäminen
kasvattaa motivaatiota ihan mukavasti.
Toimivat tavoitteet ovat Harrisin mukaan täsmällisiä,
aikataulutettuja, riittävän helppoja, ja niille on varattu riittävästi aikaa. Itse
olen vähitellen opetellut kirjoittamaan opiskeluun varatut ajat kalenteriin
kahdelle iltapäivälle viikossa. Tapanani on suunnitella, että kirjoitan
monisivuisen raportin yhtenä tai kahtena tällaisena iltapäivänä. Yleensä se ei
kuitenkaan toteudu ihan niin nopeasti. Tällä hetkellä opettelen hyväksymään, että raportti
etenee yhden kirjoitussession aikana juuri niin vähän kuin se muutamassa
tunnissa etenee. Kunhan olen istunut alas ja ottanut kirjoittamiselle aikaa, se
on jo iso askel eteenpäin. Raportti valmistuu sitten kun tekstiä on riittävästi
kasassa. Säännöllisellä kirjoittamisella se päivä tulee varmasti vielä vastaan.
Harriskin neuvoo nakertelemaan tavoitetta eteenpäin pala palalta. Laajasta
tehtävästä voi vähitellen tehdä pienen pieniä palasia. Joskus palasen
nakertaminen innostaa nakertamaan toisenkin, ja vaikka niin ei kävisi, jokainen
pieni pala vie tehtävää kuitenkin hippusen eteenpäin. Omaa sinnikkyyttään työläiden
tehtävien tekijänä voi kehittää vähitellen harjoittelemalla siinä missä mitä
tahansa muutakin taitoa. Jos on ollut lykkäilijä koko ikänsä, ei uutta
toimintatapaa tarvitse eikä kannata yrittää oppia yhdessä yössä.
Lykkäilijän päiväkirjan kolmannessa osassa kirjoitan vielä Harrisin
esittelemistä seitsemästä r-kirjaimesta, joita voi käyttää lykkäilyn
vähentämisen tukena. Saapa nähdä, miten pitkälle sen tekstin kirjoitus
lykkääntyy!
Kommentit
Lähetä kommentti